Informační portál Svazu postižených civilizačními chorobami v ČR z.s.

1.říjen – Mezinárodní den seniorů

| autor: Evžena Janovská


zpět

 Mnoho lidí si pod pojmem senior představí staršího muže nebo ženu, pohybující se pomocí hole nebo ležící v nemocnici, avšak senioři nejsou pouze pacienti. Senioři jsou ti, kteří přispívají k rozvoji společnosti. Senioři mají naší společnosti co nabídnout. Mezinárodní den seniorů, který připadá na první říjnový den je připomínkou přínosu seniorů pro naši společnost. 1.říjen byl v roce 1998 vyhlášený OSN jako Mezinárodní den seniorů.

 Proč se slaví Mezinárodní den seniorů

Doba, ve které žijeme, se označuje jako věk internetu, doba globalizace a také doba dlouhověkosti. Dlouhověkost a nízká porodnost jsou důvody, proč naše populace stárne, během následujících třiceti let bude přibližně jedna třetina obyvatelstva vyspělého světa starší než 60 let V současné době je cca10 % populace nad šedesát let starší než osmdesát. Toto číslo vzroste do roku 2050 na plných 25 procent. Typickým obrazem současné doby je jedno dítě, dva rodiče, čtyři prarodiče a jeden i více praprarodičů. Mnoho mladých lidí si nepřipouští, že i oni s velkou pravděpodobností jednou budou patřit mezi seniory. Současná doba je zaměřená na výkon, bráníme se myšlenkám na vlastní zranitelnost a smrt.

Mezinárodní den seniorů nám má připomenout, že senioři jsou pro naši společnost přínosem. Mnoho seniorů žije aktivním životem, avšak málo se o tom mluví, píše.

Aktivně lze žít v každém věku

Aktivní život není vyhrazen pouze mladým lidem a lidem středního věku. Aktivně lze žít i v seniorském věku. Kvalitu našeho života ovlivňuje životní styl. Podmínkou aktivního života není věk, ale zdravý způsob života. Zdravý způsob života zahrnuje:

  • Dostatek vhodné, pravidelné aktivity, ideální pohybovou aktivitou je chůze a Nordic walking 
  • Správná výživa a správné stravovací návyky, kdo nemá dietní omezení, tomu se doporučuje zdravá výživa, tj, racionální strava. Lidé, kteří mají ze zdravotních důvodů dietní omezení, by měli dodržovat zásady dané diety. Je třeba si také udržovat fyziologickou, tj. normální tělesnou hmotnost, podváha i obezita představují výrazná zdravotní rizika, zejména u seniorů.
  • Dostatek spánku a odpočinku.
  • Varovat se nečinnosti, nečinnost člověka ničí fyzicky i psychicky. Je třeba zaměstnávat mozek vhodnými činnosti a tělo vhodným pohybem.
  • Správné zvládání stresu, stresu se nelze vyhnout, lze jej však správně zvládat. Záleží na nás, jestli bude stres naším ničitelem nebo zda nám naopak pomůže k našemu růstu a zvýší naší odolnost.
  • Další věci, které patří ke zdravému životnímu stylu, mezi ně patří setkávat se s lidmi společných zájmů, společné aktivity, účast na kulturních a dalších společenských akcích, aktivní péče o své zdraví, vyhýbání se všemu, co by mohlo poškodit naše zdraví, např. vyhnout se nadměrnému kouření.

Autorka: Evžena Janovská

Zdroj:

http://www.osn.cz/zpravodajstvi/zpravy/zprava.php?id=584

http://svatky.centrum.cz/svatky/vyznamne-dny/mezinarodni-den-senioru-155/

http://www.szu.cz/mezinarodni-den-senioru

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/102838-svet-si-pripomina-mezinarodni-den-senioru/?mobileRedirect=off

Vloženo 3.10 2014

 

 

 

 

 

© SPCCH Všechna práva vyhrazena.Webdesign by Proxima design.