Informační portál Svazu postižených civilizačními chorobami v ČR z.s.

Aktivní život není jen pro mladé

| autor: Evžena Janovská


zpět

Aktivita obvykle bývá spojována s mládím. Vyšší věk je naopak spojován se zdravotními potížemi, nemocemi, různými omezeními, ztrátami, nečinností. To však není pravda. Možnost žít aktivním životem není vyhrazena pouze mladým lidem, žít aktivním životem je možné i ve vyšším věku. Mnozí dříve narození žijí aktivně, tuto možnost neurčuje náš věk, určuje ji náš způsob života.

Aktivní život seniorů

Zdravotní stav mnohých seniorů se zlepšil a zvýšily se také možnosti žít aktivně i v pozdějším věku. Nemálo seniorů sportuje, učí se cizí jazyky, navštěvuje různé zajímavé přednášky, divadla a další kulturní a společenské akce, pracuje na počítačích, cestuje, organizuje různé akce a také pomáhá druhým. Senioři mají společnosti co nabídnout, jsou živými pokladnicemi zkušeností i dovedností.

Senioři v roli modelek a umělců

Když se řekne modelka, každému se vybaví vyhublá dívka či mladá žena. O tom, že to nemusí být pravda, svědčí video, které je možné vidět na http://ona.idnes.cz/modni-prehlidka-seniorek-0xy-/modni-trendy.aspx?c=A150714_180800_modni-trendy_brv. Seniorky a seniory v roli umělců, pěvců, modelek či designerů bylo možné vidět také na třetím ročníku Old's Cool ReFestival, pořádané společností Elpida. O průběhu tohoro festivalu se můžete dočíst na http://www.elpida.cz/web/refestival. Old's Cool ReFestival je mezigenerační festival, jehož cílem je propojit generace a prolomit stereotypní smýšlení mnohých lidí o seniorech. Mnozí lidé se mylně domnívají, že život seniorů se točí kolem léků, návštěv doktorů, zdravotních potíží, ztrát a omezení, nutnosti nechat o sebe pečovat, vysedávání u televize a telefonování či setkání se svými vrstevníky, přičemž hlavním tématem hovorů bývají zdravotní potíže, nemoci, ztráty a omezení. Není divu, že se mnozí lidé bojí stárnutí a podstupují beznadějný boj s časem, který nemůže skončit jinak než prohrou. Přitom čas sám o sobě nikoho neodsuzuje k nečinnosti, ke zdravotním potížím ani ke ztrátě možností žít aktivním životem. K tomu nás odsuzuje náš způsob života.

Jak zůstat aktivní i ve vyšším věku

Být aktivní ve vyšším věku neznamená marně se snažit za každou cenu si udržet mládí. Čas jde dopředu a přibývání let je přirozené. S přibývajícími roky však nemusejí přibývat zdravotní potíže a další nepříjemné věci, které mnozí lidé spojují se stářím. Co nám umožňuje žít aktivně ve vyšším věku?

  • Zdravě se stravovat – dodržování zásad zdravé výživy je jedním z pilířů zdravého životního stylu a tím i možnosti být aktivní. Skladba stravy a její množství má velký vliv na naši fyzickou a psychickou kondici, na naše zdraví i na naši náladu. Strava má být pestrá, má obsahovat všechny důležité látky, které naše tělo potřebuje ke správnému fungování. Na našem jídelníčku by neměl chybět dostatek zeleniny, ovoce, luštěnin, celozrnných obilovin, mléčných výrobků, ryb, vajec, kvalitních tuků, obsažených v rostlinných olejích i v másle. Ke zpestření našeho jídelníčku slouží ořechy, semínka, med, javorový sirup, kakao, bylinky, koření a další zdravé potraviny. Naopak bychom se měli vyhýbat polotovarům, instantním potravinám a dalším potravinám, které obsahují velké množství chemických látek, jako jsou konzervanty, zvýrazňovače barvy a chuti a další. Chemicky vyrobená náhradní sladidla, trans mastné kyseliny, konzumace většího množství tučných a sladkých jídel nevede ke zdraví ani k aktivnímu životu. Neméně důležitá je střídmost a pravidelnost.                                                                                                                                                          
  •  Dostatek vhodných tekutin – s přibývajícími roky klesá pocit žízně a mnozí lidé proto nevidí důvod, proč mají pít, žízeň je však první stupeň dehydratace. Bez dostatku vody nemohou v našem těle správně probíhat biochemické reakce. Dehydratace je příčinou mnoha zdravotních problémů a nemocí. Mezi nápoje, které našemu tělu dodají vodu, patří voda, stolní a minerální vody bez příchuti, neslazené čaje, neslazené ovocné, bylinkové čaje, nepřislazované šťávy z čerstvého ovoce a zeleniny.                                                            
  •  Dostatek pohybové aktivity – naše tělo potřebuje pohyb, pohyb přispívá ke zdraví i k dobré náladě. Pohyb zlepšuje krevní oběh, srdeční činnost, působí příznivě na metabolismus krevních tuků, zvyšuje citlivost inzulínu ke tkáním, zlepšuje svalové napětí, koordinaci pohybů, podporuje nárůst svalové hmoty. Pohyb pomáhá zvládat nadměrný stres a brání depresím, pomáhá zklidnit emoce, podporuje jasné myšlení. Po 15 až 20 minutách aktivního pohybu se začnou uvolňovat endorfiny, které tlumí stres, bolest a dodávají pocit štěstí, pohody. Nikdy není pozdě začít s pravidelnou pohybovou aktivitou, má se však jednat o pohyb přiměřený našemu zdravotnímu stavu i naší fyzické kondici. Ideální pohybovou aktivitou, kterou mohou provozovat vrcholoví sportovci i jedinci s nízkou fyzickou kondicí, je nordic walking. Další výbornou pohybovou aktivitou je svižná chůze, která je nejpřirozenějším pohybem.                                                                
  •  Být dostatečně dlouho venku – dříve bylo pro mnoho lidí samozřejmostí trávit mnoho času venku. Pobyt venku byl součástí života našich předků. Dostatečný pobyt venku při denním světle dodá našemu tělu potřebný vitamín D, kterého má mnoho lidí nedostatek. Ideální je pohyb venku, pohyb venku vede ke správnému dýchání, okysličí naše tělo, čímž přispává k lepší funkci celého těla. Dostatek kyslíku potřebuje nejen mozek, srdce, plíce, ale i ostatní orgány. Dostatečný pobyt venku spojený s pohybem, jako je nordic walking, rychlá chůze, přispívá ke zdraví a ke zlepšení fyzické i psychické kondice.                                                
  • Udržovat si přiměřenou tělesnou hmotnost – přiměřená tělesná hmotnost, přispívá ke zdraví. Naopak obezita i podváha vedou k zdravotním problémům, nemocem a tím i k nižší kvalitě života.                          
  • Dopřání si dostatek kvalitního spánku a odpočinku – dostatek kvalitního spánku a odpočinku patří k potřebám našeho těla. Při nedostatku spánku a odpočinku trpí celé tělo, dostatek kvalitního spánku a odpočinku je nezbytný pro regeneraci našeho těla i pro dobrou psychickou kondici. Dostatek kvalitního spánku a odpočinku zvyšuje schopnost soustředění, posiluje paměť a další činnost mozku.                                   
  •  Vykonávání různorodé činnosti – různorodá činnost, činnost, u které je třeba přemýšlet, patří k aktivnímu životu. Mozek, podobně jako svaly, potřebuje pravidelně trénovat. Různorodá činnost zvyšuje kvalitu činnosti mozku a přispívá k prevenci proti demenci. Naopak monotónní činnost a nečinnost zvyšují riziko vzniku demence. Různorodá činnost přispívá k dobré náladě a zvyšuje sebevědomí. Různorodá činnost zahrnuje spoustu činností, které nás baví a u kterých musíme přemýšlet či u kterých poznáváme nové věci či se něco nového učíme.                                                                                                                                                                                                                          
  •  Optimismus – optimismus nemá nic společného s lehkomyslností ani s naivitou. Optimismus znamená dívat se na životní situace, okolnosti i životní zkoušky s nadhledem. Pokud se budeme trápit obavami z budoucnosti a naší myslí nám budou probíhat desítky různých katastrofických scénářů, projeví se to nejen vráskami v obličeji, ale také se to negativně podepíše na našem zdraví a dokonce to zvyšuje riziko vzniku obávané Alzheimerovy choroby. Podobný účinek má neustálé hrabání se v minulosti, hledání, kde jsme udělali chybu a vyčítání si vlastních chyb. Optimismus dodává štěstí, radost, přispívá ke zdraví i k řešení problémů. Optimismus umožňuje odstup od emocí a schopnost jasného a klidného řešení problémů.                   
  • Zdravé sebevědomí – zdravé sebevědomí je klíčem k vytváření zdravých mezilidských vztahů, zdravé sebevědomí vede ke spokojenosti a k aktivnímu životu. Zdravé sebevědomí nás osvobozuje od závislosti na mínění druhých lidí, ukazuje naši cenu a vede nás ke spokojenosti se sebou samými. Lidé, kteří jsou spokojeni sami se sebou, šíří nakažlivý optimismus.                                                                                                     
  •  Udržování dobrých mezilidských vztahů – je známé, že dobré mezilidské vztahy přispívají k duševnímu zdraví. Tyto vztahy posiluje setkávání s rodinou, přáteli i zájmová činnost, která vyžaduje setkávání s lidmi.                                                                                                                                                            
  •  Umět se radovat se z maličkostí – tato schopnost, která je vlastní malým dětem, přispívá ke štěstí, k radosti ze života i k aktivitě. Kdo se umí radovat z maličkostí, zpříjemňuje život sobě i druhým.


Zdroj:
http://zivotsnemoci.cz/vliv-stravy-na-zdravi/
http://magazin.aktualne.cz/seniori-jsou-dnes-aktivni-a-moderni-skoda-ze-to-nevime/r~de4d79a887d511e498be002590604f2e/
http://magazin.aktualne.cz/dobre-zpravy/stari-neni-tak-pritazlive-jako-sex-a-nahota-je-tezke-ho-dost/r~892aef2461db11e5b3730025900fea04/
http://www.viviente.cz/bez-pohybu-to-nejde/
http://www.brain-soultherapy.cz/slovnik/11-spanek-jeho-vyznam-a-vlastnosti.html
http://jdeteven.cz/cz/veda-o-prinosech-prirody
http://proinvestory.cz/syndrom-vyhoreni-relaxace
http://www.aktivityprozdravi.cz/muj-zivotni-styl/wellness-a-relaxace/dusevni-hygiena
http://www.dormeo.cz/clanky-dormeo/zdravi/sila-pozitivniho-mysleni-a-optimismu.htm?t=a
http://www.jatodokazu.cz/radovat-se-malickosti/
http://www.rehabilitace.info/lidske-telo/radost-a-smich-z-pohledu-zdravi/
http://www.alphega-lekarna.cz/dehydratace
http://www.ecmost.cz/zdravi.php?page=zivotni_styl_vztahy
http://www.zijzdrave.cz/kila-navic/vliv-obezity-na-zdravi/
http://www.mamaaja.cz/ActiveWeb/Article/2676/zdrave_sebevedomi.html
http://navzdybohaty.cz/mate-zdrave-sebevedomi/
http://www.novinky.cz/zena/styl/374987-jak-prezit-starnuti.html
 

Vloženo 15. 10 2015

© SPCCH Všechna práva vyhrazena.Webdesign by Proxima design.