Informační portál Svazu postižených civilizačními chorobami v ČR z.s.

Brokolice pro štíhlost a zdraví

| autor: Evžena Janovská


zpět

 Brokolice je díky komplexu zdraví prospěšných látek jednou z nejzdravějších potravin. Ocení ji všichni, kteří chtějí zhubnout nebo si zachovat štíhlou linii i ti, kteří pečují o své zdraví. Tato brukvovitá zelenina, pocházející z oblasti Středomoří byla v naší republice dlouho neznámá, dokud vědci neobjevili její účinky na náš organismus.

Brokolice – koktejl zdraví prospěšných látek

Brokolice je zásobárnou vitamínu C, a dalších antioxidantů, např. vitamínu E. Brokolice je bohatým zdrojem draslíku, chrómu, hořčíku, najdeme v ní i železo, fosfor, selen, kyselinu listovou, kvercentin, glutathion, beta karoten, indoly, glukorafan, sulforafan, vlákninu.

Brokolici uvítají diabetici, pomáhá regulovat stálou hladinu glukózy v krvi. Brokolice je prevencí proti onemocněním srdce a cév, snižuje krevní tlak, hladinu krevních tuků, při otocích pomáhá vylučovat nadbytečnou vodu z těla. Látky obsažené v brokolici mají zvýšený účinek ve spojení s biotinem. Zdroji biotinu jsou rajčata, ořechy, špenát, avokádo, hnědá rýže. Látky obsažené v brokolici pomáhají proti stresu i proti bolestivému PMS (premenstruační syndrom).

Brokolice je skvělá pro hubnutí

Glukorafan, bohatě obsažený v brokolici omezuje pocit hladu i chuť k jídlu, což ocení všichni, kteří bojují s nadbytečnými kilogramy i ti, kteří si chtějí udržet svoji štíhlou postavu. Glukorafan chrání nejen před obezitou, ale i před nemocemi, které vznikají z obezity, tj, nemoci srdce a cév, diabetes druhého typu.

Brokolice urychluje metabolismus, podporuje metabolismus sacharidů i tuků, po konzumaci jídla z brokolice se v těle startuje látková výměna ve všech buňkách. Brokolice obsahuje vysoký podíl vlákniny, který urychluje střevní peristaltiku a tím i látkovou výměnu, zpomaluje vstřebávání tuků i sacharidů. Mezi další výhody brokolice patří zanedbatelné množství kalorií, ve 100 g brokolice je pouze 138 kJ.

Pomocník v prevenci proti rakovině i při její léčbě

Díky velkému množství sulforafanu, látky se silnými protirakovinnými účinky je brokolice cenným pomocníkem v prevenci i v léčbě rakoviny. Vědci z USA objevili v brokolici chemickou látku I3C, která je obsažená také v květáku a zelí. Tato látka dokáže zabránit předávání poškozených genetických informací na další generace buněk a tím zabránit rakovinnému bujení v samém počátku.

Rakovina vzniká ze zdravých buněk, jejichž DNA je poškozena volnými radikály. Sulforafan, obsažený v brokolici je spouštěč tvorby enzymů II fáze, tyto enzymy mají schopnost detoxikovat chemické látky, které způsobují rakoviny a jsou považovány za jedny z nejsilnějších protirakovinných sloučenin.

Brokolice je výbornou prevencí proti rakovině prsu, látky obsažené v brokolici zrychlují odstranění estrogenu z těla a tím snižují riziko vzniku rakoviny prsu. Brokolice působí preventivně proti rakovině také posilováním imunitního systému. Posílení imunitního systému hraje klíčovou roli v prevenci proti rakovině, silný imunitní systém si dokáže poradit s vetřelci, i s buňkami s poškozenou DNA, a tak zabránit vzniku rakoviny.

Brokolice v kuchyni

Kupujeme čerstvou brokolici, čerstvá brokolice má pevné zelené růžičky bez viditelných skvrn a nažloutlých listů, starší brokolice je ovadlá, s nahnědlými listy a růžičkami. Brokolici je třeba zkonzumovat co nejdříve, již během tří dnů žloutne, ztrácí cenné látky a po uvaření má nahořklou chuť.

Brokolici používáme syrovou do salátů nebo jako zeleninovou přílohu, přidáváme ji do zeleninových pokrmů, polévek. Nejlépe je jíst brokolici v syrovém stavu, jedině tak se zachovají všechny cenné látky v potřebném množství. Někomu však může připadat tvrdá, nejšetrnější způsob tepelné úpravy brokolice je vaření v páře, příp. v malém množství osolené vody cca 5 minut.




© SPCCH Všechna práva vyhrazena.Webdesign by Proxima design.