Informační portál Svazu postižených civilizačními chorobami v ČR z.s.

Jak ve zdraví přečkat zimu

| autor: Evžena Janovská


zpět

Zimní období představuje pro náš organismus zatěžkávací zkoušku. Vlhko a chlad působí negativně na dýchací cesty, mráz je zátěž pro srdce. Krátké zimní dny spolu nedostatkem slunečného světla nepříznivě ovlivňují naši náladu a podporují deprese. Jak přečkat zimu ve zdraví?

Posilněte imunitní systém

Naše zdraví do značné míry závisí na funkci našeho imunitního systému. Pro posílení imunitního systému je třeba jíst stravu bohatou na vitamíny a minerály. Nejdůležitější je vitamín C, vitamíny skupiny B, vitamín A, D, minerály zinek a selen. Nejbohatším zdrojem vitamínů a minerálů je sezónní ovoce a zelenina, rajčata a okurky, které dozrály na slunci, jsou bohatší na vitamíny a minerály než rajčata vypěstovaná ve skleníku. V zimních měsících je sezónní ovoce a zelenina sklizená na podzim, kterou lze déle skladovat. Jedná se o hlávkové zelí, jablka, hrušky, červenou řepu, mrkev, celer, křen, petržel, cibuli, česnek, pórek, ředkev, ředkvičky, brambory. Svůj jídelníček můžete zpestřit ovocem, bohatým na vitamín C, jako je kiwi, citrony, limetky, grepy, mandarinky, pomeranče, pomelo. Ovoce a zeleninu je nejvhodnější jíst syrovou, některé zdraví prospěšné látky, jako jsou enzymy, vitamín C a další se varem ničí.

Kysané zelí je zvláště prospěšné pro náš imunitní systém, kromě hojného množství vitamínu C obsahuje také bakterie mléčného kvašení, které jsou prospěšné pro naše střeva. Prospěšné bakterie, sídlící ve střevech do značné míry pozitivně ovlivňují náš imunitní systém. Tyto bakterie dodáme našemu tělu konzumací zakysaných mléčných výrobků. Vláknina, jejímž zdrojem je ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny a výrobky z nich, slouží jako potrava prospěšným bakteriím.

Celozrnné obiloviny a výrobky z nich dodají našemu tělu vitamín E, některé vitamíny skupiny B. Luštěniny, ořechy dodají našemu tělu vitamíny E, D a minerály zinek a hořčík, který je mimo jiné nezbytný pro správnou funkci srdce. Ryby nám dodají vitamín D, vitamín B12, zinek a selen. Dalšími potravinami, bohatými na vitamíny je rakytník řešetlákový a kustovnice čínská.

Další pomocníci v podpoře naší imunity

Imunitní systém podpoří i některé bylinky, mezi ně patří echinacea (třepatka nachová), benedikt lékařský, který působí jako přírodní antibiotikum, podobně jako cibule a česnek. Fyzickou i psychickou odolnost zlepší rozchodnice růžová, zázvor, máta peprná, meduňka lékařská, i aloe vera. Rozchodnice růžová zvyšuje také schopnost zvládat prudké teplotní a klimatické změny. Dalším pomocníkem podpory naší imunity je med, med je také účinný prostředek proti kašli, podobně jako zázvor. Šalvěj nám také může pomoci díky svým dezinfekčním účinkům. Funkci naší imunity nám zlepší také dostatek pravidelného spánku i dostatek aktivního pohybu, ideální je svižná chůze.

Pitný režim je důležitý i v zimě

Nezapomínejte v zimě na pitný režim, dostatek vody pomáhá při detoxikaci organismu. Nedostatek vody v těle představuje také zvýšenou zátěž pro srdce. Optimální množství vypitých tekutin je 2 až 2,4 l vody. Mezi vhodné nápoje v zimě patří zelený čaj, šípkový, rakytníkový, zázvorový, meduňkový, mátový, šalvějový čaj a případně další bylinné čaje, ovocné čaje, stolní a minerální vody bez příchuti a také obyčejná voda.  

Co narušuje funkci naší imunity?
Mezi největší narušitele naší imunity patří cigarety a stres. Stresu se na rozdíl od cigaret nemůžeme vyhnout, můžeme ho však správně zvládat. Ke správnému zvládání stresu patří dostatek odpočinku, relaxace, zájmová činnost, procházky přírodou, nordic walking, aromaterapie, setkání s přáteli a další příjemné činnosti. Funkci naší imunity výrazně oslabuje také nedostatek spánku nebo nekvalitní spánek. Pro kvalitní spánek je nutný dostatek čerstvého vzduchu, je vhodné krátce před spaním chvíli vyvětrat a také dostatečná teplota. Přetopená místnost není vhodná pro kvalitní spánek, ideální teplota 18 až 22 °Celsia.

Mrazy – nebezpečí pro lidi se srdečním onemocněním

Lidé s onemocněním srdce by měli v mrazech chodit ven co nejméně. Nízké teploty jsou zátěží pro srdce. Při nízkých teplotách dochází ke stahování cév, zejména v kůži. Toto opatření sice brání ztrátám tepla povrchem těla, zato však zvyšuje zátěž srdce. Následkem stažení cév dochází ke zvýšení krevního tlaku. Nízké teploty mají také vliv na složení naší krve, zvyšuje se množství krevních destiček. Následkem toho dochází ke zvýšení celkové viskozity krve, k jejímu „zahuštění“, díky tomu stoupá riziko ucpání cév poškozených aterosklerózou, zejména cév v srdci, mozku, plicích. Mrazy také škodí lidem s poruchami srdečního rytmu. Lidé s onemocněním srdce by se měli po dobu větších mrazů také vyvarovat zvýšené tělesné námahy.

Zdroj

http://www.rychlefit.cz/7-tipu-jak-preckat-zimu-a-zustat-zdravi/

zelenina 12

 

http://www.ulekare.cz/clanek/skodi-mraz-nasemu-srdci-15386

http://www.kardiochirurgie.cz/novinky/nahle-srdecni-selhani-castejsi-v-zime-nez-na-podzim-845)

http://www.prirodnilekarna.cz/clanky-v-zime-nemusime-nakupovat-draha-a-nechutna-rajcata.html

http://www.apatykacb.cz/www-apatykacb-cz/3-NASE-RADY/18-Jak-prezit-zimu

http://www.celostnimedicina.cz/11-zpusobu-jak-posilit-imunitu.htm

http://www.novinky.cz/zena/zdravi/76777-byliny-a-potraviny-ktere-posiluji-imunitu.html

http://www.zdravy-svet.cz/zdravi/prichazi-zima-jak-se-chranit-a-udrzet-se-imunni-pred-bacily

 

© SPCCH Všechna práva vyhrazena.Webdesign by Proxima design.