Informační portál Svazu postižených civilizačními chorobami v ČR z.s.

Lepší prevence než demence

| autor: Evžena Janovská


zpět

Lepší prevence než demence je název přednášky dr. Jitky Hořejšové, která proběhla v lednu 2015 v Městské knihovně v Praze. Prodloužila se délka našeho života, nikoli však jeho kvalita. Stoupá počet lidí trpících různými nemocemi. V současné době má výskyt poruch mozku ve vyspělých zemích charakter epidemie, 30 miliónů lidí na světě má Alzheimerovu chorobu. Podle odhadu odborníků může být v roce 2050 až 106 miliónů lidí postiženo Alzheimerovou chorobou. Zatím není známo, co je příčinou chorob Alzheimerovy choroby a dalších chorob, které způsobují demenci.

Mozek jako nejsložitější orgán

Mozek vykonává centralizovanou kontrolu nad ostatními orgány v těle, řídí nejen tělesné funkce, jako je činnost srdce, trávení, svalů, řeč, ale také samotné myšlení, paměť i vnímání emocí. Mozek obsahuje 50 až 100 miliard neuronů, z nichž 10 % je tvořeno pyramidálními buňkami mozkové kůry. Každý neuron je spojen výběžky s několika dalšími neurony. Mezi neurony existuje až biliarda synaptických spojení. Elektrické impulsy, vysílané jednotlivými neurony tvoří základ našich myšlenek. Tyto impulzy se šíří rychlostí 400 km/hod, což je rychlost aut na závodní dráze.

O zásobení mozku krví a tím i živinami se starají dva páry tepen. Hlava má vyšší teplotu než zbytek těla. Přestože objem mozku tvoří pouhá 2 % naší tělesné hmotnosti, spotřebovává 15 až 20 % cirkulující krve. Mozek potřebuje více péče než kterýkoli jiný orgán, mozek z nás dělá to, čím jsme.

Výživa mozku

Hlavním zdrojem energie nejen pro mozek jsou sacharidy. Mělo by se jednat zejména o sacharidy s nižším glykemickým indexem. Po konzumaci potravin s vysokým glykemickým indexem dochází k rychlému vzestupu hladiny glukózy v krvi a k jejímu následnému prudkému poklesu. Náhlé změny hladiny glukózy v krvi způsobují únavu a nesoustředěnost. Glykemický index snižují bílkoviny, i tuky, doporučuje se proto kombinovat ovoce s vysokým glykemickým indexem s rybami, masem, vejci, sýry, bílým jogurtem, tvarohem. Náš mozek potřebuje pro správnou funkci aminokyseliny, které jsou základní částí bílkovin.

Ovoce, zelenina i celozrnné obiloviny obsahují kromě vlákniny, která také snižuje glykemický index, antioxidanty. Antioxidanty chrání naše tělo před škodlivými volnými radikály. Mezi antioxidanty patří vitamíny A, C, E, beta karoten, kyselina listová, a minerály selen a zinek. Pro správnou funkci mozku je nezbytný také dostatečný příjem vitamínů skupiny B, jejich zdrojem jsou celozrnné obiloviny a luštěniny. Mezi tyto top potraviny pro náš mozek patří ořechy, nejen vlašské, ananas, banány, borůvky, cibule, česnek, mandle, mrkev, ořechy, špenát, hlávkové zelí. Ořechy podporují funkci neurotransmiterů (přenašečů). Mezi další látky, které náš mozek nutně potřebuje, patří omega3-mastné kyseliny a lecitin. Omega3-mastné kyseliny najdeme zejména v mořských rybách a plodech moře, řepkovém oleje, lněném semínku, sóje, pšeničných klíčcích, vlašských ořeších.

Degenerativní onemocnění mozku

Jedním z nejznámějších degenerativních onemocnění mozku je Alzheimerova choroba. Při tomto onemocnění dochází k zániku neuronů i ke změně látkové činnosti v těle. Alzheimerova choroba se projevuje postupně a její příznaky se stále zhoršují. Nemoc začíná lehkou roztržitostí, zapomnětlivostí a končí naprostou dezorientací, zmateností, psychotickými projevy i patologickými reflexi, jako je např. inkontinence.

Dalším degenerativním onemocněním mozku je Parkinsonova choroba, jejíž příčinou je nedostatek dopaminu v mozku. Dopamin je látka, která přenáší nervové vzruchy. Mezi projevy této nemoci patří mimo jiné třes, ztuhlost, poruchy chůze. Tato choroba již není nemoc seniorského věku, postihuje stále mladší lidi.

Zdraví začíná v buňkách

Základní funkční jednotkou našeho těla je buňka, naše tělo je složeno z padesáti až sta trilionů buněk. Všechny buňky neustále pracují, každá z nich vykonává svoji funkci s cílem udržet naše tělo zdravé a silné. Produkce paliva, odborně nazývané ATP, vytvářeného mitochondriemi, je jedna z nedůležitějších funkcí buněk. Mitochondrie se starají nejen o zásobování těla palivem, jsou také nezbytné pro signalizaci problémů a komunikaci mezi buňkami. Mitochondrie koordinují aktivity a funkce buněk. Mitochondrie vytvářejí speciální molekuly zvané redoxní signalizační molekuly. Každý den jich vytvoří triliony za sekundu, což je pro život nezbytné. Redoxní signalizační molekuly slouží k ochraně zdraví, zjišťování hrozby, opravě, náhradě poškozených buněk. Redoxní signalizační molekuly jsou základem zdraví buněk.

Organely buněk, mitochondrie vyrábějí tyto molekuly ze slané vody přestavěním uspořádáním prvků, které ji tvoří, tj. chlóru, sodíku, vodíku, kyslíku. Mitochondrie nejprve zničí stávající uspořádání atomů těchto prvků a následně je přestaví do jiného uspořádání. Tento děj probíhá v buňkách ve zlomcích vteřiny, po výrobě jsou okamžitě použity. Nemají-li buňky pro ně využití, okamžitě se přemění zpět na slanou vodu. S přibývajícím věkem klesá tvorba těchto důležitých molekul, následkem je proces stárnutí a přibývající rizika vzniku onemocnění, včetně degenerativních onemocnění mozku. Avšak jak bude klesat tvorba těchto pro nás důležitých molekul, rozhoduje do značné míry způsob našeho života.

Dobrá zpráva – doplňky nejsou nezbytné

Pro zajištění dostatečné tvorby těchto molekul je třeba žít zdravě, jíst zdravě, dopřát si dostatek pravidelného pohybu, dostatek spánku, odpočinku, relaxace, pobytu na denním světle, tj. vystavit se působení slunečního záření, správně zvládat stres a také dostatečně pravidelně cvičit mozek. Prodejci různých doplňků nás budou chtít přesvědčit o opaku, to znamená o tom, že se bez jejich doplňků neobejdeme. Není divu, jde jim o zisk, prodejci doplňků mají zisk z každého prodaného doplňku. Mnozí lidé doplňují svůj napjatý nebo dokonce schodkový (mínusový) rodinný rozpočet prodejem doplňků. Některé doplňky jsou prospěšné pro naše zdraví, jiné nám ani nepomohou ani neuškodí. Budeme-li žít i jíst zdravě, nebudeme potřebovat doplňky stravy. Pokud si však chcete koupit doplňky, zamyslete se nad tím, co si kupujete, zda to potřebujete, kolik za to zaplatíte. Existují sice účinné, zdraví prospěšné doplňky, avšak v žádném případě se nejedná o elixír života ani o elixír věčného mládí. Proces stárnutí lze zpomalit, nikoli zastavit. Je však možné zvýšit fyzickou i psychickou kondici, a tím i kvalitu života.

Vloženo 9.2 2015

 

 

© SPCCH Všechna práva vyhrazena.Webdesign by Proxima design.