Informační portál Svazu postižených civilizačními chorobami v ČR z.s.

Nezapomeňte v létě na pitný režim

| autor: Evžena Janovská


zpět

Pitný režim znamená pravidelný, dostatečný příjem vhodných tekutin. Na dostatečný příjem vhodných tekutin je třeba dbát celoročně, zvláště v létě, kdy je potřeba tekutin vyšší. V horkých dnech naše tělo ztrácí více tekutin potem a dýcháním. Ukazatelem množství tekutin není žízeň, protože se objevuje až v okamžiku 1-2 % dehydratace, což je pro tělo zátěž. Už při poklesu objemu tekutin v těle o dvě procenta klesá výkonnost o pětinu, při úbytku pěti procent tělu hrozí přehřátí, oběhové selhání a šok. Vytvoří-li tělo při pravidelném pití denně jeden až dva litry bezbarvé nebo jen lehce nažloutlé moči slámové barvy, je vše v pořádku.

Proč bychom měli dostatečně pít?

Voda tvoří 60 až 70 % našeho těla. Je potřebná pro všechny biochemické procesy v našem těle, pro regulaci tělesné teploty.  Voda je součástí kloubního maziva a chrupavek, chrupavky tlumí nárazy při chůzi. Voda se též nachází v buňkách kůže a způsobuje, že kůže je napnutá, krev obsahuje 82% vody. Voda je nezbytná pro správnou činnost srdce (při dostatečném přísunu vody klesá krevní tlak), plic (plicní sklípky musí být stále zvlhčovány), DNA (kyseliny deoxyribonukleové – význam při opravných mechanismech poškození genů), vaziva (plní opěrnou funkci), očí (slzná tekutina je složena z vody a soli, zajišťuje dostatečnou vlhkost očí), kostí (obsahují 22 % vody), svalů, ledvin a jater (ledviny a játra plní detoxikační funkci – zbavují tělo odpadních látek vzniklých při metabolismu), mozku (mozek obsahuje 95 % vody a navíc je uložen v mozkomíšním moku), metabolismu i tlustého střeva.  K udržení metabolické rovnováhy je nutný dostatečný příjem vhodných tekutin. Dostatečný příjem vhodných tekutin zabraňuje také vzniku komplikací, jakými jsou např. kolapsové stavy, flebotrombóza, embolie apod. Příjem tekutin je však omezován u nemocných s kardiovaskulárními chorobami nebo postižením ledvin Naše tělo vyloučí denně v průměru dva a půl litru vody. Větší část, cca 1,5 l vymočíme a další litr se vyloučí ve stolici, v potu a plicní stěnou při dýchání.

Dehydratace a její příznaky

Ledviny udržují stálost vnitřního prostředí a vylučují škodlivé látky. Každou minutu proteče ledvinami litr krve, za den je to 1440 litrů, ale vznikne jen jeden až dva litry moče. Pokud tělo dostane málo tekutin, ledviny "šetří vodu", moče se tvoří málo a zahušťuje se. Při nedostatku tekutin je člověk ohrožen poklesem tlaku a kolapsem, při chronicky omezeném příjmu tekutin hrozí i tvorba močových kamínků. Dehydrovaný člověk se v horku přestává potit a je ohrožen přehřátím. Dehydratace ohrožuje náš fyzický i psychický výkon. Může zhoršovat zdravotní stav jedince či průběh onemocnění.

Mezi příznaky mírnější dehydratace patří kromě pocitů žíně také nevolnost, bolesti hlavy, pocit sucha v ústech, snížená frekvence močení, slabost nebo závratě. Může se vyskytnout také škytavka a zácpa. Pokud tělu chybí voda déle, můžeme trpět narušenou funkcí ledvin. Roste také pravděpodobnost infekce močových cest, zánětu slepého střeva, nemocí srdce a cév a rakoviny konečníku či močového měchýře.

Kolik tekutin máme vypít?

Během roku, tj. za běžných klimatických podmínek by měly ženy přijmout denně cca 2 l tekutin, muži 2,5 l tekutin. Dospělý člověk měl vypít přibližně 20 - 40 ml tekutin na jeden kilogram tělesné hmotnosti za 24 hodin. Největší část by podle nich měla tvořit hlavně voda nebo minerální voda. V horku a vyšší fyzické zátěží je spotřeba tekutin vyšší.

Vhodné tekutiny

Ne všechny tekutiny jsou vhodné pro zavodnění našeho těla, některé tekutiny naopak odnímají tělu vodu, nelze je počítat do pitného režimu. Nejvhodnější tekutina je obyčejná pitná voda, měli bychom ji přijímat nejen v podobě nápojů, ale i v podobě potravin, které ji obsahují větší množství, např. meloun, okurky, rajčata, jahody, lesní ovoce, meruňky, broskve, jablka, pomeranče, mandarinky, mrkev, červená řepa, aj. Pitná voda ochucená citronem a lístky máty osvěží v horkých dnech. Pro doplnění pitného režimu jsou vhodné také nepříliš solené zeleninové vývary. Mezi další vhodné tekutiny patří stolní vody bez příchuti a minerální vody s nízkou mineralizací bez příchuti. Minerální vody bychom měli střídat a neměli bychom jich vypít denně více než 500 ml. Velmi oblíbené jsou perlivé nápoje, tj. nápoje sycené kysličníkem uhličitým, tyto nápoje sice zavodní tělo, avšak citlivějším jedincům mohou způsobit různé zdravotní obtíže (např. nevolnost, průjmy či nadýmání). Dalšími vhodnými nápoji jsou čerstvé šťávy z ovoce a zeleniny.  Vlažný nepříliš koncentrovaný zelený a bílý čaj jsou dalšími vhodnými tekutinami, které nás nejen osvěží, ale také dodají našemu tělu zdraví prospěšné látky. Vhodnými tekutinami jsou také neslazené ovocné čaje, ruský čaj. Bylinné čaje bychom měli pít, avšak čaje by neměly být koncentrované a měli bychom střídat druhy bylin.
Důvodem jsou léčivé účinky bylin, které by mohly negativně ovlivnit náš zdravotní stav. Lidé, kteří trpí nějakým onemocněním a pití různých bylinných čajů konzultovat se svým lékařem.

Nevhodné tekutiny

Mezi nevhodné tekutiny patří nejen limonády, ale všechny slazené nápoje, např. slazené čaje, přislazované džusy a šťávy. Cukr zvyšuje pocit žízně a také váže na sebe vodu, čímž tělo dehydratuje. Kromě toho s cukrem přijmeme větší množství energie, které nevyužijeme a které se uloží v podobě tuku do naších tukových zásob. Kávu, černý čaj a koncentrované čaje můžeme sice pít, avšak je nelze počítat do pitného režimu. Kofein obsažený v kávě a větší množství theinu, obsažené v čaji má močopudné účinky a tím zvyšuje ztrátu tekutin. Je doporučováno pít k šálku kávy sklenici vody. Silně mineralizované vody jsou méně vhodné, mohou totiž narušit vyváženost minerálů. Pokud trpíte nějakou nemocí, je třeba se poradit s lékařem ohledně pití minerálních vod. Alkohol nedodá našemu tělu vodu, zato mu dodá vyšší množství kalorií. Je sice doporučováno pití vína  a piva pro jeho příznivé účinky na naše zdraví, avšak je vhodné nepít více než jednu skleničku vína nebo jedno malé pivo za den. Mezi nevhodné tekutiny patří i chlazené nápoje. Chlazené nápoje nás sice osvěží, ale po ochlazení organismu se tělo snaží dorovnat teplotu, což se projevuje zvýšenou potivostí, kromě toho riskujeme bolení v krku. V horkých dnech nejlépe osvěží nepříliš silný, vlažný, neslazený zelený čaj.

Jak přežít bez újmy horké letní dny

Léto přináší s sebou nejen letní radovánky, ale také zvýšenou zátěž pro naše tělo. V horkých dnech je třeba nejen zvýšit příjem vhodných tekutin. Více tekutin bychom měli pít během dne, večer bychom měli pít méně, aby nás v noci neobtěžovalo nucení na moč a neručilo náš spánek. Je doporučováno nosit s sebou láhev vody nebo termosku s vlažným čajem.

V horkých dnech je doporučováno omezit tělesnou zátěž a pohybovou aktivitu, která je spojena se zvýšením vnitřní teploty, zahřátím organismu a tím i se zvýšenou ztrátou tekutin. Je třeba se také vyhýbat pobytu na přímém slunci v poledních hodinách, při chronickém onemocnění dýchacích cest a onemocnění srdce a cév omezit vycházky, hlavně v poledních a odpoledních hodinách. Důležité je větrání, neměli bychom však větrat v poledních hodinách, ale večer, v noci a ráno.

Je třeba také dbát na vhodné oblečení, nesprávný materiál zabraňuje odpařování potu. Oblečení by mělo být lehký, jednovrstvé, vyrobené z přírodních materiálů. Obuv by měla být otevřená, vyrobená z kvalitních materiálů.

V létě je doporučováno konzumovat lehká, zdravá, snadno stravitelná jídla. Těžká a mastná jídla zatěžují žaludek a ubírají nám energii. Nejvhodnější jsou zeleninové saláty, polévky, ryby, drůbež nebo čerstvá zelenina. Nepodceňujme význam odpočinku po obědě. Pokud máme možnost, dopřejme si ho, organismus se zregeneruje a načerpá novou energii.

Vlažná sprcha nás osvěží, je doporučováno začít s teplejší vodou a postupně přecházet k vlažné. A postupovat od chodidel a postupujte směrem nahoru. Vlažná sprcha vás příjemně ochladí a zbaví potu, naopak studená sprcha je nevhodná, mohla by způsobit teplotní šok. Ze stejného důvodu je třeba vcházet do vody na koupališti pomalu.

Zdroj:

http://www.mzcr.cz/verejne/obsah/leto-a-pitny-rezim_1987_5.html

http://www.ordinace.cz/clanek/pitny-rezim-v-lete/

http://centrumvitalitynadlani.cz/leto-a-pitny-rezim

http://www.cpzp.cz/clanek/2724-0-Leto-a-pitny-rezim.html

http://www.i60.cz/clanek_1377_seniori-casto-nedodrzuji-pitny-rezim-varuji-lekari.html

http://www.amic.cz/tiskove-stredisko/emporia/tiskove-zpravy/10-tipu-pro-seniory-jak-prezit-leto-bez-ujmy/

RNDr. Petr Fořt CSc, Co jíme a pijeme, vydavatel Olympia Praha vydáno v roce 2003, 1.vydání, ISBN 80-7033-814-8

 

© SPCCH Všechna práva vyhrazena.Webdesign by Proxima design.