Informační portál Svazu postižených civilizačními chorobami v ČR z.s.

Rizika opalování a jak jim předejít

| autor: Evžena Janovská


zpět

Rozumné opalování nám prospívá, naopak nadměrné vystavování se slunečním paprsků nám škodí.                                                     Je-li slunečních paprsků nedostatek, cítíme se unavení, máme depresi. Naše tělo
potřebuje sluneční záření, většina vitamínu D se tvoří v kůži působením slunečního záření,
sluneční záření podporuje také tvorbu endorfinů. Avšak nadbytek slunečního záření nám
naopak škodí, vede k předčasnému stárnutí kůže, ztrátě přirozené vlhkosti a elasticity, tvorbě
vrásek, snížené imunitě a také ke vzniku rakoviny kůže, poškození očí.

Jak nám může nadměrné opalování uškodit?

Ultrafialové záření se skládá z paprsků dvojího typu, z UVA a UVB paprsků. UVA paprsky
nehřejí, zato pronikají hluboko do kůže, kde mohou způsobit takové změny v buňkách, které
vedou až ke vzniku kožních nádorů. Tyto paprsky stojí také za vznikem předčasných vrásek,
pigmentových skvrn, oslabení imunitního systému. UVB paprsky jsou velmi silné, díky jejich
působení může dojít ke spálení kůže, fotodermatózy a dalších vyrážek způsobených
nadměrným sluněním.

Slunce opaluje také přes mraky, sice méně intenzivně, ale obaluje. Oblaka absorbují více
viditelného světla než UV záření, proto se při zatažené obloze se snižuje intenzita UV jen o 20
až 40 % oproti jasnému dni. UVA záření proniká i sklem, pokud jedete hodiny v autě a praží
do vás slunce nebo vám svítí přímo na židli v kanceláři, škodí podobně, jako kdybyste se
nadměrně slunili. Pokud se rozhodnete se opalovat, nepoužívejte parfém či jiné běžné
kosmetické přípravky. Parfémové silice a alkohol mohou způsobit fleky na kůži, kterých se
snadno nezbavíte. Pokud jste nemocní a léčíte se antibiotiky, na slunce raději nechoďte.
Pokud se spálíte, pomůže vám opakované ochlazení mokrými obklady či panthenolová pěna
či mléko. 

Nadměrné slunění může poškodit také vlasy i oči, může dojít až ke vzniku zhoubného
melanomu duhovky. Duhovka je při průniku UV záření chráněna melaninem. Lidé s
modrýma očima, kteří mají méně pigmentu a tím ii menší ochranu, mívají melanom duhovky
častěji než lidé hnědoocí. Je vhodné se chránit nošením kvalitních brýlí s UV filtrem.

Obávaným následkem nadměrného slunění je zhoubný kožní nádor melanom, lidově
nazývaný rakovina kůže. Melanom vychází z pigmentotvorných buněk a představuje velké
riziko metastáz. Velký podíl na jeho vzniku má nadbytek ultrafialového záření. Tento
zhoubný nádor může postihnout každého, kdo se nadměrně vystavuje působení slunečních
paprsků, avšak větší riziko mají lidé se světlým fototypem. Tito lidé mají velké množství
mateřských znamének a pih. Zvýšené riziko vzniku rakoviny kůže hrozí také lidem, kteří se
opakovaně silně spálili v dětství, u častých návštěvníků solária a u lidí, v jejichž rodině se
vyskytly kožní nádory.

Melanom můžeme poznat podle nepravidelného tvaru některé z pigmentových skvrn,
nepravidelných okrajů, kdy má skvrna neostré ohraničení nebo nepravidelné výběžky.
Melanomy jsou větší než 5 mm, skvrna se výrazně během několika měsíců mění. Mezi další
znak, kterého bychom si měli všimnout, patří více barevnost, to znamená, že melanom má
více odstínů barev, od žlutohnědé přes hnědou až černou, s oblastmi červené, bílé a modré.

Typy pokožky

Příčinou zhnědnutí kůže je tvorba kožního barviva melaninu, který je přirozeným ochranným
filtrem, schopným pohltit některé složky slunečního záření. Čím má kůže menší schopnost
tvořit melanin, tím větší je riziko jejího poškození. Sluneční záření samo o sobě není škodlivé,
nebezpečné je UV záření, které obsahuje tři složky - typ A, typ B a typ C. Tyto paprsky
pronikají do všech vrstev pokožky, jsou filtrovány pouze v ozónové vrstvě atmosféry, jejíž
stav není zrovna ideální a velmi se mění. Zčervenání kůže je varováním, že jsme se nadměrně
vystavili působení slunečních paprsků.

Podle reakce kůže na UV záření slunečních paprsků rozlišujeme čtyři typ, tzv. fototypy
pokožky:
 

  1.  fototyp – světlé vlasy, velmi světlá pleť, často pihy, světlé či rezavé vlasy kůže jecitlivá,                                                                  po 5 až 10 minutách slunění vždy zrudne, hnědne málo.
  2.  fototyp – světlé vlasy, světlá pleť nebo jen lehce tmavší, pihy jsou zřídka, kůže jecitlivá,                                                                po 10 až 20 minutách slunění vždy zrudne, hnědne málo.
  3. . fototyp – tmavě hnědé vlasy, světle hnědá pleť bez pih, kůže je normální,                                                                                    po 20 až30 minutách někdy zrudne, kůže dobře hnědne.
  4.  fototyp – tmavě hnědé nebo černé vlasy, přirozeně snědá pleť, kůže je odolná,                                                                            až po 45 minutách snadno zhnědne, téměř nikdy nezrudne.

  

Jak ochránit kůži před poškozením UV záření?

Některé reklamy nám slibují, že pokud budeme užívat betakaroten, získáme nádhernou
bronzovou kůži. Betakaroten je provitamin vitaminu A, který má v přírodě působí oranžové
až červené zbarvení rostlin, díky němu je např. mrkev oranžová. Užíváním betakarotenu naše
získá oranžový nádech, nikoliv krásné hnědé opálení. Kromě toho nadbytek betakarotenu
v pilulkách nám může poškodit játra. Před škodlivými vlivy nadbytku UV záření nás
neochrání betakaroten, ochrání nás pravidelné používání opalovacích krémů. Při jejich
výběru bychom se měli řídit především tzv. ochranným faktorem v kombinaci s naším
fototypem.

Na obalu si můžeme všimnout čísla SPF, které nám říká, o kolik můžeme prodloužit náš
pobyt na slunci, aniž bychom se spálili. Velmi rozšířený je omyl, že krémy s ochranným
faktorem čtyřicet či padesát chrání dvojnásobně lépe než dvacítky či pětadvacítky.
Existují dva typy ochranných faktorů: chemický a fyzikální. Fyzikální ochranný faktor
znamená, že krém obsahuje drobné částečky nějakých minerálů, nejčastěji sloučenin zinku,
které podobně jako zrcadlo odráží sluneční paprsky z kůže, které do ní vůbec neproniknou a
nemohou ji poškodit nebo spálit. Chemická ochrana znamená, že krém obsahuje takové
sloučeniny, které mění škodlivé záření, které propustí.

Existují tři skupiny ochranných přípravků, opalovací krémy, přípravky po opalování, doplňky
výživy, zejména antioxidanty. Opalovací krémy nás chrání proti slunečnímu záření, zatímco
přípravky po opalování zklidní a zregenerují kůži. Mezi přípravky po opalování patří
hydratační mléka, oleje, spreje. Doplňky výživy chrání kůži tím, že jí dodají antioxidanty,
jako jsou vitamín A, E, C, selen, zinek. Není třeba kupovat drahé výživové doplňky,
obsahující antioxidanty, antioxidanty najdeme v čerstvém ovoci, zelenině i v zeleném čaji.

Zásady při pobytu na slunci


Pokud chcete předejít rizikům, vznikajících z nadměrného slunění, je dobré dodržovat tyto
zásady:
 

  • Opalovat se postupně a pomalu prodlužovat dobu pobytu na slunci.
  • V doně mezi 11:00 a 15:00 je dobré se raději vyhnout přímému slunci.
  • Opálit se můžete i ve stínu, proto je dobré se natřít krémem, než půjdete ven.
  •  Při velkém horku si vezměte pokrývku hlavy, předejdete úžehu.
  • Ve větru a při studeném vzduchu sice necítíte pálení slunce, ale přesto se můžete spálit
  • Nezapomeňte na dostatek tekutin, kterých má být více než 2 l denně. Mezi vhodné nápoje                                                              patří voda, stolní a minerální vody bez příchuti, neslazené čaje, neslazené
  • ovocné a bylinkové čaje, šťáva z čerstvé zeleniny a ovoce.

Zdroj:
http://ona.idnes.cz/vsechno-co-jste-chteli-vedet-o-opalovani-fdk-
/krasa.aspx?c=A070618_104911_ona_krasa_ves
http://www.celostnimedicina.cz/kuze-a-opalovani.htm
http://www.vitalia.cz/clanky/tri-nejvetsi-bludy-o-opalovani/
http://www.vitalia.cz/clanky/musime-riskovat-zivot-kvuli-opalene-kuzi/
http://www.lekarna.cz/opalovaci-prostredky/

Vloženo 13. 7 2015

 

© SPCCH Všechna práva vyhrazena.Webdesign by Proxima design.