Informační portál Svazu postižených civilizačními chorobami v ČR z.s.

Vitamín D – vitamín zdraví a dlouhověkosti

| autor: Evžena Janovská


zpět

mořské ryby a plody moře

Naši předkové byli moudří, současná věda postupně dává jejich moudrosti za pravdu. Stejně tak i starému, známému přísloví, které říká: „Kam nechodí slunce, tam chodí lékař.“ Slunce znamená sluneční záření nejen v teplých slunných dnech, ale i v chladných či mrazivých dnech, kdy je zataženo.  Pobytem na denním světle se nejen okysličuje tělo, to se okysličuje venku i v noci, pobytem venku na denním světle získáváme cenný vitamín D. 

Co je vitamín D

Vitamín D je skupina několika příbuzných látek, mezi něž patří vitamín D2 a vitamín D3. Vitamín D patří mezi vitamíny rozpustné v tucích. Vitamín D2 – známý též jako ergokalciferol, vzniká z rostlinného ergosterolu. Pro náš organismus důležitější vitamín D3, známý též jako cholekalciferol, vzniká přímo v pokožce působením slunečního záření, kde se tvoří fotolýzou 7-dehydro-cholesterolu účinkem UV záření. Aktivní se vitamín D stává až v okamžiku, kdy je transportován do jater a následně přeměněn v ledvinách na aktivní formu.

Účinky vitamínu D

Vitamín D je nezbytný nejen pro tvorbu a mineralizaci kostí a zubů, ovlivňuje metabolismus vápníku. Vitamín D je spojován také s prevencí proti mnoha vážným onemocněním, jako je např. rakovina, onemocnění srdce, cév, diabetes mellitus, roztroušená skleróza, revmatoidní artritida. Vitamín D může být nazýván vitamínem štíhlosti, sluneční záření podporuje ztrátu tělesného tuku aktivací vitamínu D přijatého potravou do účinné formy.

Vitamín D je nezbytný také pro náš imunitní systém

Vitamín D je potřebný nejen pro zdravé kosti, ale i pro dobře fungující imunitu. Vitamín D aktivuje T buňky imunitního systému k boji proti infekci. Bez dostatečného příjmu vitamínu D jsou T buňky neaktivní a náš imunitní systém je proti infekcím téměř bezbranný. Kromě toho vitamín D brání nadměrné tvorbě zánětlivých cytokinů, podporuje tvorbu peptidů s antimikrobiálními účinky, které jsou součástí buněk imunitního systému, a potlačuje nežádoucí autoimunitní reakce.

Vitamín D jako pomocník na cestě k dlouhověkosti

Nové výzkumy objevily další účinek tohoto vitamínu. Vitamín D zpomaluje stárnutí zvýšením aktivity telomerázy (enzym, který zabezpečuje obnovu telomery v kmenových buňkách imunitního systému, buňky imunitního systému (bílé krvinky) jsou jediné buňky, které si zachovávají schopnost obnovy telomery, ostatní tkáně tuto schopnost po narození ztrácejí). Telomery jsou koncové oblasti chromozomů, které chrání úseky nukleových kyselin před ztrátou, poškozením, chybnými kombinacemi i přepisem genetické informace během dělení buněk. Procesem neustálého dělení buněk se časem telomery odbourávají a tím se zkracují. Zkrátí-li se délka telomery pod minimální kritickou hodnotu, chromozomy ztrácejí část genetických informací a tím i schopnost dělení a buňky se již dále neobnovují. Projevem zkracování telomery je snížená schopnost buněk, nárůst nemocnosti, stárnutí. Tímto způsobem má vitamín D vliv nejen na imunitu, ale i na proces stárnutí, který lze zpomalit. A to díky zvýšení aktivity telomerázy, která zpomalí proces zkracování telomery. Vitamín D hraje významnou roli v ochraně telomery před zkracováním, je tedy jeden z přirozených faktorů dlouhověkosti. Nedostatečná aktivita telomerázy a zrychlené zkracování telomery byla vědci pozorována u lidí s obezitou, onemocněním srdce a cév, diabetem, revmatoidní artritidou, depresí.

Kolik vitamínu D má dostávat naše tělo

Doporučovaná denní dávka vitamínu D je pro dospělé 200 mezinárodních jednotek (IU), pro osoby ve věku 51-70 let 400 IU a pro starší než 70 let je to 600 IU. Nejnovější studie potvrzují jako efektivní a bezpečné dávky i na úrovni okolo 1000 - 4000 IU. Extrémně vysoké dávky vitamínu D mohou být škodlivé a způsobit patologické zvýšení hladiny vápníku v krvi, které může navodit svalové křeče, ukládání fosforečnanu vápenatého v ledvinách apod.

Kde najdeme vitamín D

Zdroji vitamínu D jsou říční i mořské ryby, plody moře, vaječný žloutek. Naštěstí pro nás si tělo dokáže vyrobit většinu vitamínu D samo (základní látkou pro jeho výrobu je cholesterol), pokud přijímáme pokožkou dostatek slunečního světla. Naše strava má obsahovat dostatek tuku, vitamín D je rozpustný v tucích .Lidé, kteří tráví většinu času v uzavřených místnostech  málo pobývají venku, trpí nedostatkem vitamínu D. Není nutné být většinu dne venku, někdy to není možné z časových důvodů, jindy z nepřízně počasí. Pobyt venku může být spojen také s nordic walkingem. Jeho přínosy pro naše zdraví můžete najít na našich webových stránkách.

příroda

příroda

Zdroj:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Vitam%C3%ADn_D http://vseovitaminud.cz/

http://www.celostnimedicina.cz/svet-zachvatila-epidemie-nedostatku-vitaminu-d.htm

http://vitaminy.odborny.cz/vitamin-d

http://www.plusprovas.cz/clanky/vyziva/vitamin-d-aktivator-imunitniho-systemu

http://www.uspesna-lecba.cz/products/chripku-dostanete-protoze-mate-nedostatek-vitaminu-d/

http://www.nutravita.cz/nutraceutika-ve-vyzive/vitamin-d/vitamin-d-zpomaluje-starnuti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© SPCCH Všechna práva vyhrazena.Webdesign by Proxima design.