Informační portál Svazu postižených civilizačními chorobami v ČR z.s.

Zhubněte zrychlením metabolismu

| autor: Evžena Janovská


zpět

 

Ne každý, který bojuje s nadbytečnými kily jí hodně. Někdo počítá kalorie, snaží se jíst co nejméně a nehubne, zatímco jiný si dopřává jídlo a drží si štíhlou linii. Na vině je metabolismus. Je chybou naříkat na pomalým metabolismem, je třeba ho zrychlit. Pozor na jednorázové diety, ty velmi zpomalují metabolismus a může trvat i rok, než se metabolismus zrychlí a začne pracovat jak má. Metabolismus se sice snižuje s věkem, u žen je také hormonální vliv, přesto však není důvod k nářkům nad pomalým metabolismem, vždyť ho lze zrychlit.

Co je metabolismus

Metabolismus je látková výměna, rychlost metabolismu je rychlost, jakou tělo zpracovává živiny z potravy. Základní látková přeměna našeho těla je bazální metbaolismus. Bazální metabolismus, zkratka BMR (Basal Metabolic Rate) je energie, která je nezbytná pro základní životní pochody v organismu - za úplného tělesného i duševního klidu. Jakákoliv činnost, jako je např. sprchováni, oblékání se, chůze, ale i duševní činnosti nebo emocionální vypětí, naši energetickou spotřebu úměrně tomu zvyšují. Čím je člověk pohybově aktivnější, tím se podíl bazálního metabolismu na denní energetické spotřebě snižuje.

Každý člověk má jinou hodnotu bazálního metabolismu. Výše bazálního metabolismu je ovlivňována věkem, tělesnou stavbou, fyzickou aktivitou, stravovacími návyky, zda je člověk obézní, nemocný a dalšími faktory. Pohybově aktivní jedinec má tělo obalené svalovou hmotou, má vyšší hodnotu bazálního metabolismu, svaly je třeba vyživovat. Obézní jedinec s malým množstvím svalů a s velkým množstvím tukové tkáně má nižší bazální metabolismus. Fyzicky aktivní jedinec si může dopřát energeticky vydatnou stravu a nepřibere. Fyzicky aktivní jedinci mají zrychlený metabolismus. Potrava, kterou přijmou, prochází rychle zažívacím traktem a tělo nestačí většinu tuků a cukrů v ní obsažené zpracovat a uložit.

 Jednorázové diety zpomalují metabolismus

Největší chybou je držet jednorázovou drastickou dietu bez pohybu, cvičení. Při této dietě tělo zaznamená snížený energetický příjem, případně hladovění a okamžitě přepne do nouzového režimu, tj. zpomalí metabolismus na minimum. Následkem toho se uloží do tukových zásob téměř všechna zkonzumovaná potrava, i to, čeho by si vaše tělo jinak ani nevšimlo. Při drastických dietách si tělo v pudu sebezáchovy sníží bazální metabolismus, naše tělo vnímá jednorázové, drastické diety jako stav hladovění a shromažďuje energii na horší časy. Po návratu k běžné stravě tělo spoří a ukládá vše do tukových zásob na horší časy, kromě toho je tělo po drastické dietě vyhládlé, a nutí svého majitele k vyššímu příjmu energie, aby mohlo shromáždit zásoby pro další období hladu. Není divu, že pracně shozená kila jsou zpět a nejen to, člověk váží více, než vážil před dietou  Za nějakou dobu chce opat zhubnout a tím se rozjede kolotoč, který výrazně zpomaluje metabolismus a znemožňuje tím hubnutí. Proto by dlouhodobý příjem energie neměl klesnout u mužů pod 1700 Kcal (7140 kJ) a u žen pod 1500 kcal (6300 kJ).

 

 Tipy na zrychlení metabolismu

Pro trvalé hubnutí je třeba nastartovat metabolismus, zrychlit ho, zvýšit hodnotu bazálního metabolismu a zároveň nemít dlouhodobě nižší příjem energie než je bazální metabolismus.

·         Pravidelnost a střídmost. Pravidelná, pestrá strava rozdělená do několika menších denních porcí

·         Dostatek vhodných tekutin. Dehydratované tělo má pomalejší metabolismus. Vhodná je voda, neslazené nápoje čaje. Zelený čaj zvyšuje metabolismus tuků

·         Snížení teploty. Při nižších teplotách musí tělo začít pracovat, aby se zahřálo, lidé zvyklí na nižší teploty mají rychlejší metabolismus, jejich organismus produkuje více tepla. Kromě toho chlad aktivuje hnědou tukovou tkáň, která zrychluje metabolismus. Samozřejmě i v tom je třeba zachovávat střídmost a rozum. Stačí se neoblékat příliš teple a nebýt v přetopené místnosti.

·         Hořká čokoláda, zázvor, chilli papričky, ocet z jablečné šťávy. Pouze kvalitní hořká čokoláda, tj. 75% a více procentní čokoláda zrychluje metabolismus. Kromě hořké čokolády pomáhá zrychlit metabolismus zázvor, chilli papričky, skořice, čerstvý ananas a také ocet z jablečné šťávy.

·         Dostatek bílkovin ve stravě. Bílkoviny nejen zasytí, ale jsou také potřebné k nárůstu svalové hmoty. Kromě toho musí tělo na trávení bílkovin vynaložit spoustu energie.

·         Dostatek spánku, odpočinku a duševní pohoda. Dostatek spánku a odpočinku je nutný pro hubnutí. Pokud spíte méně než 7 hodin denně, tělo produkuje větší množství ghrelinu, hormonu hladu, který povzbuzuje chuť k jídlu, zejména jídlu bohatému na kalorie. Duševní pohoda je také potřebná, při stresu jdou kila nahoru.

·         Nezbytný je dostatek vhodné pohybové aktivity Nemusí se jednat o sport, pohybovou aktivitou může být i práce na zahrádce nebo chůze. Chůze je nejpřirozenější pohyb, který je účinný při spalování tuků. Ještě účinnější je nordic walking, tzv. severská chůze. Při tzv. severské chůzi je zapojeno do činnosti cca 90 % svalů. Aby byla účinná, je třeba ji provádět pravidelně, v dostatečné intenzitě, se správným vybavením a správnou technikou. Více informací o nordic walkingu a jeho přínosu pro hubnutí i zdraví se dozvíte na našich webových stránkách. 

Zdroj

http://kosmeticketrendy.cz/tipy-jak-zrychlit-metabolismus/

 http://www.zenax.cz/bazalni_metabolismus_co_s_nim_18.htm

 http://ona.idnes.cz/zhubnete-chuzi-jednoduchy-plan-na-ctyri-tydny-f4r-/dieta.aspx?c=A110309_192643_dieta_abr

 

 

 

 

 


ZZ

htt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© SPCCH Všechna práva vyhrazena.Webdesign by Proxima design.